ENGLISH
Kezdőlap/ CAPAZINE – LET’S STAGE! | 2024-ben is indul a műhelymunka a Capa Központban! Június 11-ig várjuk a jelentkezést!

CAPAZINE – LET’S STAGE! | 2024-ben is indul a műhelymunka a Capa Központban! Június 11-ig várjuk a jelentkezést!

A CAPAZINE a Capa Központ nemzetközi tapasztalatokon alapuló, tematikus workshopja, amely kiállítás és kiadvány formájában is bemutatásra kerül a Capa Központban. A CAPAZINE lapszámok és kiállítások létrehozását minden esetben egy minimum féléves csoportos workshop előzi meg, a CAPAZINE műhelymunka vezetőivel és meghívott előadókkal.

CAPAZINE – LET’S STAGE!
Csoportos kiállítás és zine

CAPAZINE vol. 07. LET’S STAGE!

A CAPAZINE hetedik számának címe LET’S STAGE!, központi témája a megrendezett fotó, a performatív műfajok, valamint a színházi/filmes díszlettervezés és a fotográfia kapcsolata.

„A fotográfia nem a festészeten, hanem a színházon keresztül érintkezik a művészettel” – írta Roland Barthes utolsó könyvében, a Világoskamrában 1980-ban. Barthes ezzel a fotográfiát  intermediális médiumként ismerte el, és új értelmezési lehetőségeket adott a hetvenes-nyolcvanas években nagy változásokon átmenő fotográfiai törekvések megértéséhez. Mit jelent a direktoriális vagy rendezői mód a fényképezésben, és milyen határterületek alakulnak ki általa a színház, a film, a performansz művészet és a fotográfia között? Lehet-e egyetlen képnek forgatókönyve? A megrendezett fotó stábmunkában készül, de hol kezdődik és meddig tart a fotográfus feladata ebben a rendkívül összetett folyamatban? Robert Capa híres-hírhedt fényképe, A milicista halála a hetvenes évek elejétől a mai napig éles viták tárgya – megrendezett fotó vagy egy jól elkapott pillanat? Meddig mehet el és milyen eszközökhöz nyúlhat a fotóriporter, hogy együttérzést váltson ki a riport olvasójában a fotója által? Újrajátszathat-e egy olyan a pillanatot, amit valóban látott? Beszélhetünk-e indexikalitásról a megrendezett fotográfiák kapcsán? Lehet-e narratív egy állókép? Olvasható a megrendezett fénykép?

Kulcsszavak: #fotográfia #színház #film #rendező #berendező #díszlettervezés #fotóriporter #sajtófotó #etikaikérdések #megrendezettfotográfia #archívfotográfia #stagedesign #inspiráció #locationscouting #reenactment #színészportré

A milicista halála. Espejo közelében, córdobai front, Spanyolország, 1936. szeptember eleje ©International Center of Photography/Magnum Photos/Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ

Meghívott előadók:
Csizek Gabriella kurátor, az állandó Robert Capa, a tudósító kiállítás kurátora
Gyenis Tibor képzőművész, a PTE MK Festészet Tanszék adjunktusa

A további előadók listája hamarosan bejelentésre kerül, figyeld a Capa Központ Facebook oldalát és weboldalát!

A műhelymunka vezetői:
Tóth Balázs Zoltán, SZM-KEMKI ADK Fotótárának főmuzeológusa
Mucsi Emese, a Capa Központ kurátora

Szabó Dezső: Process 003, 2008. C-print, 40x60cm, ed5 ©Szabó Dezső

A 2024-es CAPAZINE műhelymunkán való részvételre olyan fotográfusok, színházi és filmes szakemberek, berendezők, stb. és szövegírók (szépírók, szakírók, történészek) jelentkezését várjuk, akik vállalják, hogy részt vesznek a 8 alkalmas workshop (csütörtök délutánonként tartott 2 órás) foglalkozásain és az azt követő konzultációkon, valamint a kiállítás és a kiadvány elkészítésében is tevékenyen közreműködnek.

A jelentkezéseket szakmai önéletrajz, online portfolió és rövid motivációs levél kíséretében a capazine@capacenter.hu e-mail-címre várjuk, „CAPAZINE LET’S STAGE” tárggyal 2024. június 11. éjfélig.

A programon 11 fő fotográfus/színházi és filmes szakemberek, berendezők, stb. és 1 fő szövegíró tud részt venni. A workshopon összesen max. 8 fotóprojekt készül. A jelentkezők közül a műhelymunka tagjait a beküldött anyagok alapján a CAPAZINE LET’S STAGE! workshop vezetői választják ki. A foglalkozások nyelve magyar, angol nyelvtudás előnyt jelent. A részvételt nyert pályázókat e-mailben értesítjük.

A CAPAZINE LET’S STAGE! workshopon résztvevők közös gondolkodással, tervezéssel és kísérletezéssel hoznak létre egy olyan többfunkciós kiadványt, amely egyszerre töltheti be a folyóirat, valamint a sokszorosított műtárgy funkcióit. A tematikus számok tartalmának előkészítésekor az adott témát elméleti és gyakorlati szempontból is vizsgáljuk: az elméleti szakemberek a teoretikus alapot biztosító írásokat és a résztvevő művészek munkáit elemezve szakszövegeket, esszéket írnak, a fotográfusok és további szakemberek pedig párba vagy csoportokba rendeződve készítik el a CAPAZINE-ben megjelenő új alkotásaikat az adott téma mentén.

A tervezett munkamenet időzítése: műhelymunka foglalkozások (2024. szeptember–november) és alkotások létrehozása (2024. december– 2025. február), a kiadvány előkészítése, szakszövegek írása (2025. január–február), a kiadvány véglegesítése (2025. március). A CAPAZINE – LET’S STAGE! című periodika megjelenése és a Capa Központ emeleti termében rendezett kiállítás tervezett ideje: 2025. tavasz.

Cindy Sherman: Untitled #92, 1981 ©Cindy Sherman

Ajánlott olvasmányok, kiadványok, kiállítások:
Roland Barthes: Világoskamra. Jegyzetek a fotográfiáról. Európa Könyvkiadó. Budapest 1985.
Phoebe Hoban: The Cindy Sherman Effect, Art News, 2012
Peter Galassi–Cindy Sherman: Cindy Sherman: The Complete Untitled Film Stills, The Museum of Modern Art, New York, 2003
Michel Gondry: Tekerd vissza, haver!, amerikai–brit–francia film, 2007
Hámos Gusztáv–Katja Pratschke–Thomas Tode: Fotófilm: Állóképek mozgásban, konferencia, Blinken OSA Archívum, 2017
Készman József: Ki itt a százas égő, Gerhes Gábor: a T megtalálása In: Balkon, 2002/6.
Mucsi Emese: Nincs új a diszkógömb alatt (David LaChapelle: Új Ádám, új Éva, 2009), Artmagazin 107. 8–9.
Lucy Soutter: Why Art Photography, Routledge, Taylor and Francis Group, 2013
Tóth Balázs Zoltán: A direktoriális mód és a megrendezett fotográfia elméleti jelentősége a fotóművészetben, doktori disszertáció, ELTE BTK, 2018
Arthur Tress: Theather of the Mind, Morgan and Morgan, 1976
Jeff Wall: On Staged Photography, SFMOMA (2016. november 24.)
A. D. Coleman: LIGHT READINGS A PHOTOGRAPHY CRITIC’S WRITINGS, 1968-1978, Oxford University Press, 1979
Anne H. Hoy: Fabrications: Staged, Altered and Appropriated Photographs, NYc, Abbeville Press, 1987
José-Manuel Susperregui: Slightly Out of Focus. Analysis of Ambiguity in Robert Capa’s Photograph
Douglas Crimp: A posztmodernizmus a fotográfiában

A korábbi CAPAZINE kiadványokról és kiállításokról információ:
LET’S PLAY!
LET’S DANCE!
LET’S EAT!
LET’S PLANT!
LET’S PET!
LET’S ROLL!

A CAPAZINE műhelymunka és kiadvány 2018 és 2022 között Gellér Judit kurátor közreműködésével valósult meg.