ENGLISH
Kezdőlap/ Események/ Fókusz és Távolság: Erdei Krisztina fotográfus

Fókusz és Távolság: Erdei Krisztina fotográfus

Fókusz és Távolság: Erdei Krisztina fotográfus – Beszélgetés képekkel

Beszélgetőtárs: Winkler Nóra

A Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ beszélgetéssorozatának keretében a mai középnemzedékhez tartozó magyar fotósok munkásságáról, életviteléről, ars poeticájáról tudhatunk meg tényeket és titkokat. Olyan sikeres alkotókat kérdezünk, akik számos kiállítást, hazai és külföldi elismerést, bizonyos esetekben oktatói gyakorlatot tudhatnak magukénak. A gyerekkortól indulunk, beszélünk a kezdeti motivációkról, nagy témákról, szakmai dilemmákról, kedvencekről, kudarcokról, sikerekről, végül pedig a fókusz a jelenlegi tevékenységre és a jövőbeli tervekre irányul. A szavakat képek kísérik és fordítva.

Időpont: 2018. március 13., kedd, 17.30 óra
Helyszín: Capa Központ, Stúdió
Az eseményen való részvétel ingyenes.

Vendég: Erdei Krisztina fotográfus

2017-ben Erdei Krisztina nyerte a Budapest Fotográfiai Ösztöndíjat, nyertes szinopszisának címe: A Dzsumbuj hűlt helyén.
https://capacenter.hu/budapest-fotografiai-osztondij-2017-nyertese/.

Erdei Krisztina Szegeden született, jelenleg Budapesten él. 2001-ben diplomázott a Szegedi  Tudományegyetem filozófia és politikaelmélet szakán, és áthallgatott a budapesti Eötvös Loránd Tudományegyetem mozgóképelmélet és vizuális pedagógia speciális képzésének óráira is. 2002-ben néhány barátjával megalapította a Lumen Fotóművészeti Alapítványt (www.photolumen.hu), amely fontos fórumot teremtett a képzőművészet és a fotó határán alkotó fiatal generációnak. Az alapítvány 2004 és 2012 között nemzetközi kiállítóteret működtetett Budapesten, 2012-től pedig a havonta cserélődő, egyéni kiállításokat felváltotta a Lumen-fiók program, mely tematikus kiadványokat jelentetett meg. 2007-ben jelent meg első fotóalbuma. Alapító tagja és önkéntese a Bagázs Közhasznú Egyesületnek, amely egy elfogadó társadalomért küzd, ahol a roma embereknek is van esélye céljaik elérésére. Dolgozott a Nők Lapja képszerkesztőjeként, az ország legnagyobb fotólaborjának gyártásvezetőjeként, a Shutterstock képügynökség content researchereként. Jelenleg a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem doktori iskolájának hallgatója, a KREA Kortárs Művészeti Iskola tanára és az artportal.hu képszerkesztője, számos kreatív oktatási program résztvevője.

Erdei Krisztina: Berlin, Németország, 2015. 06. 10.
Erdei Krisztina: Berlin, Németország, 2015. 06. 10.
Erdei Krisztina: Love, Szarajevó, 2017
Erdei Krisztina: Love, Szarajevó, 2017
Erdei Krisztina: Uniós
Erdei Krisztina: Uniós
Erdei Krisztina: Bordány, 2015. 05. 03.
Erdei Krisztina: Bordány, 2015. 05. 03.
Erdei Krisztina: Dina, részlet A város peremén című sorozatból, 2017 (Dzsumbuj)
Erdei Krisztina: Dina, részlet A város peremén című sorozatból, 2017 (Dzsumbuj)
Erdei Krisztina: Háromkor iskolába megyek
Erdei Krisztina: Háromkor iskolába megyek
Erdei Krisztina: Hentes
Erdei Krisztina: Hentes
Erdei Krisztina: Ádám és Éva, 2015
Erdei Krisztina: Ádám és Éva, 2015

„Lord Byron írta, hogy a valóság furcsább, mint a fikció. Frank Zappa pedig azt, hogy az abszurd az egyetlen realitás. Erdei Krisztina magyar fotográfus mindkét javaslatnak megfelel, tekintve nagyon egyéni fotóit, melyek a valóságos abszurdot és az abszurd valóságot hozzák létre. Munkáiban tapinthatóvá válik, ahogy a személyesből publikus válik, illetve az alázat, mely a képeket távol tartja az egyszerű voyeurizmustól. Filozófia és politikaelmélet diplomával a háta mögött a fotográfus szociális kíváncsiságát jelzi széleskörű témaválasztása.  Talán inkább nem is tartalmi, hanem hangulati minőségek kötik össze fotóit. Minden bizonnyal furcsák, humorosak, de gyakran sértőek, izgalmasak, poétikusak vagy egyszerűen elvadultak. Mit tegyünk egy hegynyi kereszttel vagy egy útszéli lámával, egy doboz barack és egy szárnyas kisfiú ellentmondásával? Egyértelmű, hogy Erdei Krisztina a világot a képein keresztül ismeri meg. Vizuális kérdésfeltevései váratlan kapcsolatokat világosítanak meg. Nem eufemizál vagy csiszolja a helyzeteket, hanem zsigeri, szinte esetlen, véletlenszerű látásmódot enged át a keresőn keresztül. Valójában a művész teste kiterjesztéseként használja a kamerát.” (Juliana Engberg)

Erdei Krisztina a világ viszonylag sok részén vett már részt egyéni vagy csoportos kiállításokon, többek között: Australian Center for Photography (2015); Arsenal Gallery, Lengyelország (2015); Museum of New South Wales, Sydney Biennálé (2014), La Fabrique, Párizs (2012); Contretype, Brüsszel (2011); Museum of Contemporary Art, Shanghai (2010); Prague Biennale 4 (2009); Korean Cultural Centerben, Szöul (2007).