TECHNIKAI OKOK ÉS BETEGSÉG MIATT A MA ESTI PROGRAM ELMARAD
MEGÉRTÉSÜKET KÖSZÖNJÜK.
Azzal az állítással kevesen vitatkozhatnak, hogy a sajtófotózás radikális változások közepén és továbbiak előtt áll, akadnak olyanok is, akik egyenesen a szakma válságáról beszélnek.
Abban többnyire konszenzus alakult ki, hogy az okokat a nyomtatott sajtó és leginkább a képes magazinok rohamos térvesztése, sőt megszűnése, valamint a digitális kor és ezen belül is az okostelefonokba épített egyre jobb minőségű fényképezőgépek okozta totális fotográfiai liberalizáció körül érdemes keresni.
A jövőről azonban meglehetősen eltérőek a szakmai vélekedések, vannak, akik a szakma mai formájának teljes eltűnését vizionálják, de akadnak, akik csupán a finanszírozási formák – nem kevés súrlódással járó – átalakulását prognosztizálják. Vajon hogyan és honnan szerezzük majd be azt a tömérdek képi információt, amit ma a sajtófotók közvetítenek számunkra?
A Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ rendezvényén a problémakört
● egyrészt egy korábbi finanszírozási és szerkesztési hagyományokkal rituálisan szakító, friss és független kezdeményezés;
● másrészt a dokumentarista fotográfia területén már évtizedek óta kurátorként és szerkesztőként tevékenykedő képügynökséget vezető nagyöreg és
● harmadszor egy kacskaringós pályaképű fotóriporterből kortárs alkotóvá avanzsált magyar fotográfus szemszögéből járjuk körül.

Fabio Bucciarelli olasz és Manu Brabo spanyol fotóriporterek válasza a szakma átalakulására egy közösségi finanszírozásból az év elején elstartolt és az olvasók bevonásával szerkesztett iPad applikációként megjelenő, csúcsminőségű multimédiás tartalmakra, infografikákra és természetesen elsősorban képriportokra épülő magazin, a Me-Mo. A magazin mostanra öt fősre duzzadt fotós csapatának tagjai mind olyan globális hírügynökségeknek dolgoztak korábban, mint az AFP, az EPA vagy az AP és a piacon szerzett tapasztalataiktól csömörlöttek meg annyira, hogy belevágjanak valami teljesen újba.
Robert Pledge, az olyan világhírű fotósokat képviselő Contact Press Images amerikai képügynökség igazgatója, mint Annie Leibovitz, Don McCullin, John G. Morris vagy éppen Sebastião Salgado. Pledge-re bátran mondhatjuk, hogy régi motoros, a szakma minden csínját-bínját ismeri és már évtizedekkel ezelőtt elmozdult a sajtófotók sajtóban való elsődleges megjelentetésétől és a dokumentarista fotográfiát könyvekbe, kiállításokra, magán- és közgyűjteményekbe juttatja el sikeresen azóta is.
Sopronyi Gyula Balogh Rudolf-díjas fotográfus pályájának kezdetén a hazai sajtóban, leginkább a Népszabadságnál dolgozott fotóriporterként, majd 2008-tól már szabadúszóként jelentek meg képei a The New York Timesban, a COLORS Magazinban, de dolgozott a National Geographic Magyarországnak és az ENSZ Menekültügyi Hivatalának is. Nemrégiben kezdett bele – lassan maga mögött hagyva a sajtófotózást –, kortárs művészeti indíttatású fotósorozatainak készítésébe, amelyet első hazai önálló kiállításán a Capa Központ Project Roomjában lehetett megtekinteni 2015. április 28. – május 23. között.
A vita időpontja: 2015. június 6., szombat 19 óra
A vita helyszíne: a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ rendezvényterme (1065 Budapest, Nagymező u. 8.)
A program angol nyelvű és ingyenes.
A vitapartnerek:
● Fabio Bucciarelli fotóriporter, a Me-Mo magazin egyik alapítója
● Maral Degathi, a Me-Mo magazin főszerkesztője
● Robert Pledge, a Contact Press Images képügynökség igazgatója
● Sopronyi Gyula Balogh Rudolf-díjas fotográfus
A vita moderátora:
● Virágvölgyi István, a Capa Központ szakmai igazgatója

Együttműködő partnerek: