ENGLISH
Kezdőlap/ Futures tehetségek 2019

Futures tehetségek 2019

A tizenegy európai ország tizenegy fotográfiai intézménye együttműködéseként megvalósuló European Photography Platform Futures projektjének egyik fő célja feltörekvő tehetségek felfedezése és a nemzetközi fotográfiai életbe, különös tekintettel a műtárgypiacra való bevezetése. A platform partnereként a Capa Központ a Budapest Portfolio Review (https://capacenter.hu/esemenyek/bpr-2019) keretében választott ki öt fiatal alkotót, akik csoportos bemutatkozáson vehetnek részt az Unseen Amsterdamon idén szeptemberben.

A BPR 2019 konzulensei és három Futures tehetség: Bilak Krystyna, Kocsi Olga és Koleszár Adél © Capa Központ

A Capa Központ 2019-es Futures tehetségei

Ádám Anna

Ádám Anna (1983) képzőművész, performanszművész, stylist, makeup artist. 2016-ban végzett Franciaországban az École Nationale Supérieure d’Arts de Paris-Cergy Egyetemen. Képzőművészeti tanulmányait többek között styling (2010) és sminkmesteri (2018) képzésekkel egészítette ki. 2014-ben Berlinben társalapítója volt a Gray Box (www.grayboxprojects.com) kollektívának és platformnak, melynek keretén belül a mai napig táncosokkal, színészekkel, zenészekkel szorosan együttműködve összművészeti alkotásokat hoz létre a képzőművészet, az előadóművészet és a divat határán. Saját művészi praxisán belül (www.annaadam.net) pedig olyan interdiszciplináris művészeti projekteket és előadásokat csinál, melyek a legkülönfélébb technikákkal és médiumokkal operálva beemelik a vizuális művészetek eszköztárát és formanyelvét a színházi térbe, illetve a színházat a kiállítótérbe. Fotót, rajzot, installációt, ruhát, performanszot és koreográfiát ötvöző interdiszciplináris és helyspecifikus munkái feminista és queer perspektívából kortárs társadalmi jelenségekre reflektálnak. Fotósként a fénykép performatív, koreográfiai és installatív lehetőségeit kutatja fotó-objekteken, fotó-show-kon, hímzett és varrt fotók animálásán keresztül. 2013 és 2015 között a párizsi Palais de Tokyo-ban és Musée Georges Pompidou-ban vett részt képzőművészek és performanszművészek munkáinak kivitelezésében elsősorban performerként. Kiállításaival, előadásaival, workshopjaival és rendhagyó művészettörténeti fitneszkurzusaival 2014 óta rendszersen talalkozhatunk képzőművészeti és előadóművészeti intézményekben egyaránt (Museum of Modern Art Yerevan,  National Museum of Immigration History Paris, Theater MU Budapest, Théâtre de la Maison d’Europe et d’Orient, Salon de Montrouge, Galérie YGREC, Dorothy’s Gallery).

© Ádám Anna
© Ádám Anna
© Ádám Anna
© Ádám Anna
© Ádám Anna
© Ádám Anna
© Ádám Anna
© Ádám Anna
© Ádám Anna
© Ádám Anna
© Ádám Anna
© Ádám Anna
© Ádám Anna
© Ádám Anna
© Ádám Anna
© Ádám Anna
© Ádám Anna
© Ádám Anna
© Ádám Anna
© Ádám Anna

 

Bilak Krystyna

Bilak Krystyna (1993) Munkácson született, jelenleg Budapesten élő művész. A Kaposvári Egyetem Művészeti Karán végezte el a fotográfiai alapképzést. Jelenleg a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem mesterszakán folytatja tanulmányait.

Tekinthetjük-e a fotográfiát a kiterjesztett megismerés eszközeként? Bilak Krystyna e kérdést kutatja korábbi munkáiban, melyek során emberek és a tér együtthatását is vizsgálja, a percepció különböző területeibe nyújt betekintést a fotó eszközével. Miközben az ember kognitív működését kutatja, saját megismeréséhez tesz lépéseket. Krystyna felderítő eszközként tekint a fotográfiára. Az ismeretlen területek megismerését a médium lehetőségeinek feszegetésével, illetve határterületi témák kísérletezésével végzi. Eleinte személyes témákkal vázolta fel önmagát a fotográfia segítségével, később pedig a médium sajátosságai és annak viszonya az emberhez és a valósághoz kezdte foglalkoztatni. Aktuális érdeklődése tárgyát részleteiben, sokféleképpen vizsgálja, különböző médiumok használatával kísérletezik az összkép megértése céljából. Jelenleg a képek segítségével létrehozott irányított nézőpont és a képolvasás sajátosságai érdeklik.

Korábbi tevékenységei során magyar és nemzetközi kiállításokon szerepelt. 2016-tól a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiójának tagja. 2017-ben a Magyar Fotóművészetek Szövetség Fotográfiai Ösztöndíjában részesült. 2018-tól a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület tagja. 2019-ben elnyerte a Budapest Portfolio Review fődíját.

Bilak Krystyna: Unseen © Bilak Krystyna
Bilak Krystyna: Unseen © Bilak Krystyna
Bilak Krystyna: Unseen © Bilak Krystyna
Bilak Krystyna: Unseen © Bilak Krystyna
Bilak Krystyna: Unseen © Bilak Krystyna
Bilak Krystyna: Unseen © Bilak Krystyna
Bilak Krystyna: Unseen © Bilak Krystyna
Bilak Krystyna: Unseen © Bilak Krystyna
Bilak Krystyna: Unseen © Bilak Krystyna
Bilak Krystyna: Unseen © Bilak Krystyna
Bilak Krystyna: Unseen © Bilak Krystyna
Bilak Krystyna: Unseen © Bilak Krystyna
Bilak Krystyna: Unseen Study Photobook Detail © Bilak Krystyna
Bilak Krystyna: Unseen Study Photobook Detail © Bilak Krystyna
Bilak Krystyna: Unseen Study Photobook Detail © Bilak Krystyna
Bilak Krystyna: Unseen Study Photobook Detail © Bilak Krystyna
Bilak Krystyna: Unseen Study Photobook Detail © Bilak Krystyna
Bilak Krystyna: Unseen Study Photobook Detail © Bilak Krystyna
Bilak Krystyna: Unseen Study Photobook Detail © Bilak Krystyna
Bilak Krystyna: Unseen Study Photobook Detail © Bilak Krystyna
Bilak Krystyna: Unseen Study Photobook Detail © Bilak Krystyna
Bilak Krystyna: Unseen Study Photobook Detail © Bilak Krystyna
Bilak Krystyna: Unseen Study Photobook Detail © Bilak Krystyna
Bilak Krystyna: Unseen Study Photobook Detail © Bilak Krystyna

 

Geibl Kata

Geibl Kata (1989) a budapesti Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (MOME), valamint a finnországi Aalto University of Art and Design fotográfia szakán tanult. Munkája elsősorban az emberiségre, a kollektív emlékezetre és a fotográfia médiumának kettőségére összpontosul.  Az elmúlt három évben csoportos kiállításokon debütált és tagja lett a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiójának (FFS). Legutóbbi sorozatát, mely a Sisyphus címet viseli az Unseen Fotófesztiválon Amszterdamban mutatta be 2018 szeptemberében, majd decemberben első egyéni kiállításán is. 2018-ban a Magyar Fotóművészek Szövetségének ösztöndíjasa, a Breda Photo Festival tehetség programjának finalistája, valamint elnyerte a Paris Photo Carte Blanche Students díját. 2019-ben Pécsi József fotóművészeti ösztöndíjas és PALM Photo Prize-ra jelölték. 2019 szeptemberétől tanulmányait a hágai Royal Academy of Art Mester szakán folytatja.

Geibl Kata: Sisyphus #6, 2018 © Geibl Kata
Geibl Kata: Sisyphus #6, 2018 © Geibl Kata
Geibl Kata: Sisyphus #7, 2018 © Geibl Kata
Geibl Kata: Sisyphus #7, 2018 © Geibl Kata
Geibl Kata: Sisyphus #8, 2018 © Geibl Kata
Geibl Kata: Sisyphus #8, 2018 © Geibl Kata
Geibl Kata: Sisyphus #11, 2018 © Geibl Kata
Geibl Kata: Sisyphus #11, 2018 © Geibl Kata
Geibl Kata: Sisyphus #19, 2018 © Geibl Kata
Geibl Kata: Sisyphus #19, 2018 © Geibl Kata
Geibl Kata: Untitled #2, Sisyphus, 2018 © Geibl Kata
Geibl Kata: Untitled #2, Sisyphus, 2018 © Geibl Kata

 

Kocsi Olga

Kocsi Olga (1987) 2008 és 2016 között a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen tanult, ahol média design alap- és mesterszakos diplomákat, vizuális művészet és design tanári végzettséget szerzett, valamint az intézmény médiaművész doktori képzésében is részt vett. 2011-ben Erasmus ösztöndíjasként a rotterdami Willem de Kooning Academy hallgatója volt. 2017 és 2019 között Derkovits Gyula képzőművészeti ösztöndíjban részesül. Munkáinak egyik kiindulópontja a Házikó, ahol felnőtt, és az ahhoz kapcsolódó személyes történetek. Multiszenzoriális élményt nyújtó multimediális installációiban olyan, a különböző tudományterületek metszéspontjában elhelyezkedő témákat dolgoz fel, mint a valóság és a virtuális valóság viszonya és annak lehetséges jövőbeli változása; a privát szféra és a köztér határvonalainak feltérképezése és feszegetése; vagy az időutazás. Kiemelten fontos számára a néző aktív bevonása, a különböző rendhagyó befogadói helyzetek megteremtése és alakítása. Budapesten él és dolgozik.

© Kocsi Olga
© Kocsi Olga
Kocsi Olga: VR Lada © Kocsi Olga
Kocsi Olga: VR Lada © Kocsi Olga
Kocsi Olga: Betonikon© Kocsi Olga
Kocsi Olga: Betonikon© Kocsi Olga
Kocsi Olga: Betonikon © Kocsi Olga
Kocsi Olga: Betonikon © Kocsi Olga
Kocsi Olga: Beton Lada © Kocsi Olga
Kocsi Olga: Beton Lada © Kocsi Olga
Kocsi Olga: Kiállítás Bukarestben, 2017 © Kocsi Olga
Kocsi Olga: Kiállítás Bukarestben, 2017 © Kocsi Olga
Kocsi Olga: Kiállítás a Capa Központban, 2018 © Kocsi Olga
Kocsi Olga: Kiállítás a Capa Központban, 2018 © Kocsi Olga
© Kocsi Olga
© Kocsi Olga
Kocsi Olga: Derkovits-ösztöndíj kiállítás © Kocsi Olga
Kocsi Olga: Derkovits-ösztöndíj kiállítás © Kocsi Olga
© Kocsi Olga
© Kocsi Olga

 

Koleszár Adél

Koleszár Adél (1986) Budapesten diplomázott az ELTE Társadalmi Tanulmányok alapszakán, majd tanulmányait a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem fotó mesterszakán folytatta. A 2013-ban elnyert SRE Artist Residency programnak köszönhetően az elmúlt években Mexikóban élt és dolgozott, ahol az emberi erőszak témájával kapcsolatban folytatott kutatásokat. 2014-ben a mexikói kortárs vallásokkal kapcsolatos projektjét beválogatták a Magnum Photos & Ideastap Award döntösei közé, 2015-ben a Budapesti Portfolio Review fődíjasa, 2016-ban és 2017-ben elnyerte a Pécsi József fotóművészeti ösztöndíjat, mely a fiatal magyar fotósok munkáját támogatja. 2016 nyarán képeit a Discovery szekció kiállítójaként bemutatták a Lodzi Fotófesztiválon, valamint könyvét („New Routes of Faith”) jelölték az Unseen Dummy Awards-ra Amsterdamban. Munkáit több hazai és nemzetközi platform publikálta, többek között a Foam Amsterdam, a Vice, a Fotografia Magazine, a Der Grief, és a Fotóművészet. 2018-ban szerepelt a British Journal of Photography Ones Watch válogatásán, amelyet Joop Swart Masterclass-ra jelöltek, ugyanebben az éven a Robert Capa Magyar Fotográfiai Nagydíj finalistája, 2019-ben FOAM Paul Huf-díjra jelölték.

© Koleszár Adél
© Koleszár Adél
© Koleszár Adél
© Koleszár Adél
© Koleszár Adél
© Koleszár Adél
© Koleszár Adél
© Koleszár Adél
© Koleszár Adél
© Koleszár Adél
© Koleszár Adél
© Koleszár Adél
© Koleszár Adél
© Koleszár Adél
© Koleszár Adél
© Koleszár Adél
© Koleszár Adél
© Koleszár Adél
© Koleszár Adél
© Koleszár Adél

 

Angel Luis Gonzalez (CEO, PhotoIreland Foundation) értékelése

Ádám Anna munkamódszere igen gazdag, kiterjedt érdeklődési körét egy esztétikailag motivált installációban egyesíti, valahol a giccs és a kortárs között. Úgy vélem, a zsűrit vonzotta az egyedülálló előadóművészeti gyakorlata és annak lehetőségei, amelyek túlmutatnak a fotográfián.

Bilak Krystyna stúdióban dolgozik, munkái gondosan megtervezettek, erősen ellenőrzött körülmények között, a helyszín pontosan méretezésével készülnek. Olyan történeteket épít fel, amelyben csak az általa kiválasztott elemeket adja hozzá az elbeszélés fő vonalához. Minden precíz és az eredmények megdöbbentőek. Különösen örültem, hogy felfedezhettem munkásságát, amit remélem hamarosan Írországban is bemutathatok.

Geibl Kata munkái vizuális kifinomultságot sugároznak magukból, alapos háttérkutatással, gondosan építi fel anyagait, amilyen például a Sisyphus című sorozat is. A sorozat képeit az áltudományos kifejezésmód teszi érdekessé, míg a projekt maga megkérdőjelezi a tudomány iránti, szinte már vallásos csodálatot. Nem nehéz elképzelni, hogy ezzel a munkával még sok kiállításon találkozhatunk majd.

Kocsi Olga gyakorlatorientált kutatási módszere hiperjátékos, felmutatva egy olyan művész modus operandiát, akinek a mindennapjai gyakran kérdőjeleződnek meg, szórakoztató eredménnyel. Különösen élveztem az általa készített videókat, amelyben jól tettem érhető szellemes humora és konceptuális megközelítése.

Koleszár Adél arra összpontosít New Routes of Faith című sorozatában, hogy közelebbről szemlélhessük meg a mexikói bűncselekményekhez kapcsolódó erőszakot és vallási beágyazottságot. Közelebbről, de nem azért, hogy a friss, még vérző sebeket lássuk, hanem az emberi oldalt; a mindennapi élet nyomorúságát és fenségét, egy olyan személyes látásmódon keresztül, ami jól mutatja Adél képességeit. Érdekes lenne tudni mi foglalkoztatja majd legközelebb, egészen biztosan érdemes figyelemmel követni munkásságát.

 

A projektben együttműködő intézmények: Fondazione Camera, Fotofestiwal Lódz, British Journal of Photography, Photo Romania, PhotoEspaña, Hamburgi Fotótriennálé, Photo Ireland, FoMu, C/O Berlin, Villa Noailles Hyères és az Unseen.
http://www.futures-photography.com