ENGLISH
Kezdőlap/ FUTURES tehetségek 2022

FUTURES tehetségek 2022

A Capa Központ kiválasztotta azt az öt feltörekvő fotográfust, akik a magyar fotográfiát és a Capa Központot képviselhetik az idei FUTURES – Európai Fotográfiai Platformon.

A FUTURES platform célja, hogy felhívja a figyelmet Európa tehetséges, feltörekvő fotográfusaira. Az Európai Unió Kreatív Európa programjának társfinanszírozásában megvalósuló projekt alkotási és megjelenési lehetőséget, valamint mobilitást biztosít az évről évre, Európa vezető művészeti intézményei által kiválasztott több alkotók számára.  A FUTURES programot 2022-ben 2024-ig hosszabbították meg. Az elkövetkező években a FUTURES számos olyan tevékenységet indít el és támogat, amelyek célja az innováció, az inkluzivitás és a fenntarthatóság ösztönzése.

A FUTURES platform jelenlegi tagjai: CAMERA (IT), Centre Photographique Rouen Normandie (FR), Ci.CLO (PT), Copenhagen Photo Festival (DK), Der Greif (DE), FOMU (BE), FOTODOK (NL), Fotogalleriet (NO), Fotofestiwal Lodz (PL), Fotograf 07 (CZ), ISSP (LV), Organ Vida (CR),
PHotoESPAÑA (ES), PhotoIreland (IR), Photo Romania Festival (RO), Robert Capa Contemporary Photography Centre (HU), Triennial of Photography Hamburg (DE), Void (GR).

 

A Capa Központ 2022-es FUTURES tehetségei

 

Bognár Benedek | cargocollective.com/benedekbognar

Bognár Benedek (1986) Budapesten él és dolgozik. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Fotográfia szakán szerzett alapfokú és mesterdiplomát. 2012-ben Erasmus-ösztöndíj keretében performansz- és videóművészetet tanult az Estonian Academy of Art-on Tallinnban. Sorozataival aktuális társadalmi jelenségekhez kapcsolódó kérdéseket fogalmaz meg, törekedve arra, hogy szokatlan vagy új nézőpontokat hozzon létre. Elsősorban a virtualitás, a digitalizáció, a képalapúvá váló kommunikáció korának tünetei foglalkoztatják. Munkáiban gyakran reflektál magára fotográfiára mint a világ objektív leképezésének illúziójára képes médiumra és ennek szerepére az emberi megismerés folyamatában. Legutóbbi munkáiban modern mítoszokkal, irracionális világmagyarázó történetek iránti általános emberi igénnyel foglalkozott. Genezis című diplomamunkájában a fogyasztói társadalom működésének szemszögéből vizsgálta, hogy a szórakoztató- és reklámipar hogyan használja fel azokat a sémákat, archetípusokat és toposzokat, amelyekből az emberiség ősi, nagy mítoszai is építkeztek. A Pécsi József fotóművészeti ösztöndíj támogatásával készülő CUI PRODEST című munkájában azokkal az álhírek és a dezinformáció korában születő világmagyarázatokkal foglalkozik, amelyek tudományos paradigmák helyett irracionális összefüggésekre és ellenségképekre építkeznek.

Bognár Benedek: CUI PRODEST, részlet a sorozatból | from the series © Bognár Benedek
Bognár Benedek: CUI PRODEST, részlet a sorozatból | from the series © Bognár Benedek
Bognár Benedek: CUI PRODEST, részlet a sorozatból | from the series © Bognár Benedek
Bognár Benedek: CUI PRODEST, részlet a sorozatból | from the series © Bognár Benedek
Bognár Benedek: CUI PRODEST, részlet a sorozatból | from the series © Bognár Benedek
Bognár Benedek: CUI PRODEST, részlet a sorozatból | from the series © Bognár Benedek
Bognár Benedek: CUI PRODEST, részlet a sorozatból | from the series © Bognár Benedek
Bognár Benedek: CUI PRODEST, részlet a sorozatból | from the series © Bognár Benedek
Bognár Benedek: CUI PRODEST, részlet a sorozatból | from the series © Bognár Benedek
Bognár Benedek: CUI PRODEST, részlet a sorozatból | from the series © Bognár Benedek

 

Gáldi Vinkó Andi | andigv.com

Gáldi Vinkó Andi a budapesti Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, az ELTE művészettörténet és esztétika szakán, valamint a párizsi Esag Penninghenben végezte tanulmányait. Korábbi munkáiban is kiemelten foglalkozott a felnőtté válással, például amikor kis kamasz lányokat, kalandozó ikerfiúkat, vagy a feltűnést kereső, egyediségre törekvő kortársait fotózta különböző bulikban, extravagáns otthonaikban, „természetes” környezetükben. A Sorry I Gave Birth I Disappeared But Now I’m Back sorozat szintén egy coming-of-age történet, amely az olyan harmincas-negyvenes éveiben járó nők generációs élményét mutatja be, akik egykor elindulhattak egy tetszőleges pályán, és sikereket értek el rajta, egyre magabiztosabbak lettek a szakmájukat, életútjukat illetően, majd teherbe estek, a szülővé válás élményétől pedig az addig biztosnak vélt értékrendjük megváltozott. Rendhagyó pillanatfelvételein és stúdiófotóin egymás mellé rendel játékos, humoros, patetikus és abszurd elemeket. Alkalmazott fotográfusként, rendezőként a Kinopravda.tv tagjaként is dolgozik, emellett többek között a Die Zeit, az i-D, a Dazed, a Vice, a The New Yorker, a Vogue.it megrendelésére is készít sorozatokat. Autonóm munkái legutóbb a Jelenlétem evidens (Deák Erika Galéria, Budapest); a Birth (TJ Boulting, London); a Sorry I Gave Birth I Disappeared But Now I’m Back (FERi Gallery, Budapest); a Golden Boundaries (Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ, Budapest) című kiállításokon szerepeltek.

© Gáldi Vinkó Andi
© Gáldi Vinkó Andi
© Gáldi Vinkó Andi
© Gáldi Vinkó Andi
© Gáldi Vinkó Andi
© Gáldi Vinkó Andi
© Gáldi Vinkó Andi
© Gáldi Vinkó Andi
© Gáldi Vinkó Andi
© Gáldi Vinkó Andi

 

Rédling Hanna | hannaredling.com

Rédling Hanna 1993-ban született Pécsett, jelenleg Budapesten és Rotterdamban él és dolgozik. Tanulmányait a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem és a rotterdami Willem de Kooning Academie fotográfia szakán végezte. Munkái a jelen bizonytalanságaival kapcsolatos létérzetre, illetve egyéni és kollektív nosztalgiák megértésére és definiálására fókuszálnak. Képein gyermeki kíváncsiság és optimizmus találkozik a jövő kiszámíthatatlanságának és a virtuális világ eredményeképpen manifesztálódó szorongásokkal. Az egyszer emlékei felé forduló, máskor a jelenbéli és jövőbe tekintő lázálmokat boncolgató attitűd egy térben és időben is összefolyó alternatív világot eredményez. A képein visszatérően megjelenő ruganyos-zselés textúrák egyidejűleg hordozzák magukban a felemelkedés és a mocsárszerű süllyedés lehetőségét. Fő célja azoknak az életünk során megtapasztalt lelki és fizikai „köztes állapotok”-nak az ábrázolása, melyek megélésekor már elindultunk valahonnan, de még nem értünk oda, ahová tartunk. 2020-ban a Magyar Fotóművészek Szövetségének ösztöndíjasa volt, 2021-ben és 2022-ben elnyerte a Pécsi József fotóművészeti ösztöndíjat. Legfrissebb munkái 2021 őszén az amszterdami Unseen fotófesztiválon kerültek bemutatásra. 2021 áprilisától a Deák Erika Galéria képviseli.

Rédling Hanna: When the Water is Stirred, részlet a sorozatból | from the series © Rédling Hanna
Rédling Hanna: When the Water is Stirred, részlet a sorozatból | from the series © Rédling Hanna
Rédling Hanna: When the Water is Stirred, részlet a sorozatból | from the series © Rédling Hanna
Rédling Hanna: When the Water is Stirred, részlet a sorozatból | from the series © Rédling Hanna
Rédling Hanna: When the Water is Stirred, részlet a sorozatból | from the series © Rédling Hanna
Rédling Hanna: When the Water is Stirred, részlet a sorozatból | from the series © Rédling Hanna
Rédling Hanna: Color TV, Queen, Beds, Exotik Dreams, részlet a sorozatból | from the series © Rédling Hanna
Rédling Hanna: Color TV, Queen, Beds, Exotik Dreams, részlet a sorozatból | from the series © Rédling Hanna
Rédling Hanna: Color TV, Queen, Beds, Exotik Dreams, részlet a sorozatból | from the series © Rédling Hanna
Rédling Hanna: Color TV, Queen, Beds, Exotik Dreams, részlet a sorozatból | from the series © Rédling Hanna

 

Szabó R. János | rjanosjanos

Szabó R. János (1992) fotográfus Fehérgyarmaton született 1992-ben, Kömörőben nőtt fel. Fotográfiai tanulmányait a Medgyessy Ferenc Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium alkalmazott fotográfus OKJ képzésén kezdte, majd a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem BA fotográfia szakán 2013-ban szerzett diplomájával folytatta. Ettől kezdve különböző képzőművészeti intézmények, zenei és filmes fesztiválok szabadúszó fotográfusaként dolgozik Budapesten, több csoportos kiállításon vett részt. 2020-ban a rangos Calvert 22 Foundation a munkáit beválogatta a The Calvert Journal-New East Photo Prize kiválasztottjai közé. A Történetek az Öreg-Túr mentén című fotósorozata kiállításként először a Capa Központ Project Room termében volt látható.

Szabó R. János: Történetek az Öreg-Túr mentén, részlet a sorozatból | Stories along the Öreg-Túr River, from the series © Szabó R. János
Szabó R. János: Történetek az Öreg-Túr mentén, részlet a sorozatból | Stories along the Öreg-Túr River, from the series © Szabó R. János
Szabó R. János: Történetek az Öreg-Túr mentén, részlet a sorozatból | Stories along the Öreg-Túr River, from the series © Szabó R. János
Szabó R. János: Történetek az Öreg-Túr mentén, részlet a sorozatból | Stories along the Öreg-Túr River, from the series © Szabó R. János
Szabó R. János: Történetek az Öreg-Túr mentén, részlet a sorozatból | Stories along the Öreg-Túr River, from the series © Szabó R. János
Szabó R. János: Történetek az Öreg-Túr mentén, részlet a sorozatból | Stories along the Öreg-Túr River, from the series © Szabó R. János
Szabó R. János: Történetek az Öreg-Túr mentén, részlet a sorozatból | Stories along the Öreg-Túr River, from the series © Szabó R. János
Szabó R. János: Történetek az Öreg-Túr mentén, részlet a sorozatból | Stories along the Öreg-Túr River, from the series © Szabó R. János
Szabó R. János: Történetek az Öreg-Túr mentén, részlet a sorozatból | Stories along the Öreg-Túr River, from the series © Szabó R. János
Szabó R. János: Történetek az Öreg-Túr mentén, részlet a sorozatból | Stories along the Öreg-Túr River, from the series © Szabó R. János

 

Zagyvai Sári | zagyvaisari.com

Zagyvai Sári az elmúlt években a hagyományos fizikai világ jelenségeivel és a digitális képek vagy virtuális valóságok közti átmenetek elemzésével foglalkozik. Zagyvai Termelt Természet és Képzelt Kirándulás című sorozataiban digitálisan manipulált fényképeket hoz létre, amelyek a mindennapi barangolásaink emlékeztetői az interneten. Miközben felidézi és megkérdőjelezi a csendélet és a tájkép művészeti reprezentációinak hagyományait, az elképzelt természeti tájakat ábrázoló képei a kortárs társadalmi jelenségekben gyökereznek, a különféle médiumok közötti határokat feszegetve a képek átmenetiségét azáltal jelöli ki, hogy az interneten talált stock fotókat használja fel és értelmezi újra.

Zagyvai Sári: Egy kirándulás vázlatai, részlet a sorozatból | Sketches of an Excursion, from the series© Zagyvai Sári
Zagyvai Sári: Egy kirándulás vázlatai, részlet a sorozatból | Sketches of an Excursion, from the series© Zagyvai Sári
Zagyvai Sári: Egy kirándulás vázlatai, részlet a sorozatból | Sketches of an Excursion, from the series© Zagyvai Sári
Zagyvai Sári: Egy kirándulás vázlatai, részlet a sorozatból | Sketches of an Excursion, from the series© Zagyvai Sári
Zagyvai Sári: Egy kirándulás vázlatai, részlet a sorozatból | Sketches of an Excursion, from the series© Zagyvai Sári
Zagyvai Sári: Egy kirándulás vázlatai, részlet a sorozatból | Sketches of an Excursion, from the series© Zagyvai Sári
Zagyvai Sári: Egy kirándulás vázlatai, részlet a sorozatból | Sketches of an Excursion, from the series© Zagyvai Sári
Zagyvai Sári: Egy kirándulás vázlatai, részlet a sorozatból | Sketches of an Excursion, from the series© Zagyvai Sári