ENGLISH
Kezdőlap/ Kiállítások/ A fényképhez nem vezet tömegközlekedés. In memoriam Gera Mihály

A fényképhez nem vezet tömegközlekedés. In memoriam Gera Mihály

A kiállítás ingyenesen megtekinthető:
2022. február 4. – 2022. április 14.
Hétfő–szombat: 9–19 óra
Vasárnap és ünnepnapokon zárva.
Capa Központ – 8F Galéria
Kurátor: Tóth Balázs Zoltán

A kiállítás egyik része Gera Mihály hagyatékából származó, volt élettérét, lakásainak falait egykor díszítő képekből áll, melyek sokszínűségéből, művészeti, tematikai különbségeiből rögvest leszűrhető a Tanár úr megalkuvást nem ismerő minőségérzete és a fotográfia szinte minden területét lefedő érdeklődése. A többnyire barátságból, tiszteletből ajándékozott, vagy megnyitóbeszédért, megírt cikkért cserébe kapott képek az évtizedek alatt lassan egy privát archívummá fejlődtek. A „gyűjtemény”, kiszakadva tulajdonosának magánteréből, immáron a magyar fotográfia nagyjából négy évtizedébe enged betekintést.

Az egyébként több mint kétszáz fényképből álló hagyaték átnézése során tűnt fel, hogy abban szerepelnek egy, a kétezres évek elején a Mai Manó Ház galériájában megrendezett kiállítás darabjai is. Tárlatunk másik fele ennek a kiállításnak állít emléket. Fel is merül rögtön a kérdés, miért kell egy kiállításnak emléket állítani? Gera Mihályt legtöbbször szerkesztőként, a magyar fotográfiai könyvkiadás egyszemélyes intézményeként, kritikusként, vagy éppen a fotóművészeti intézményrendszer valamely fontos beosztásában lévő személyeként aposztrofálták kortársai. Kurátori szerepvállalásáról nagy valószínűséggel egy visszaemlékezésben, interjúban sem esett szó, annak ellenére, hogy szenvedélyesen izgatta a fotográfiai kiállítások grammatikája: fotószakírói pályája elején leginkább kiállításkritikákat írt a Fotóművészet című magazinba. Bár számos alkalommal volt kiállításrendezés-közelben, elég csak a Fotóművészeti Galéria működtetésében vállalt fontos szerepére gondolni az 1980-as években: a kiállítások tematikájába, elméleti megalapozottságába nem szólt bele, leginkább a képek kiválogatásában segített és a falra kerülő fotográfiák sorrendjét határozta meg sajátos rendezőelve mentén. A Variációk egy fűzfagyökérről 16 fotográfustól című tárlat nagy valószínűséggel egyetlen kurátori szerepvállalásáról szolgál tanúbizonyságul. A kiállítás kiindulópontját képező kiszáradt fűzfagyökeret a Gera Mihályhoz közel álló alkotótárs, Kovács László találta a „Duna bal partján, az 1469-es folyamkilométernél.” A később preparált, „kecses görbületekkel” és „befejezetlen csonkokkal” bíró tárgyat tizenhat, Gera Mihály által felkért fotográfus és fényképész tanuló kapta meg, azzal az instrukcióval, hogy képileg fogalmazzák át a saját stílusukban ezt a mindenki számára ugyanolyan objektumot. Ebben a tárlaton belüli tárlatban egyrészt kibetűzhető a kétezres évek elején is fennálló, Gerához közel álló alkotók köre, másrészt nyilvánvalóvá válik a mindig újat kereső, tehetséget felismerő, segítő akarat is, amellyel a magyar fotográfiát igyekezett gazdagítani.

Gera Mihály 2021 októberében töltötte volna be a kilencvenedik életévét. A magyar fotográfia elmúlt ötven évének talán egyik legaktívabb szervezőjéről, a „kortárs fotográfia szolgálójá”-ról a Capa Központ ezzel a kamaratárlattal folytatja megemlékezéseinek sorát.

Tóth Balázs Zoltán
kurátor

Baricz Kati: Szabadon, 1974/2002 © Gera Mihály archívum
Baricz Kati: Szabadon, 1974/2002 © Gera Mihály archívum
Török László: Idézet Kukorelly Endrétől, 1984 © Gera Mihály archívum
Török László: Idézet Kukorelly Endrétől, 1984 © Gera Mihály archívum
Kerekes Gábor: Fejmetszet 93.13, 1993 © Gera Mihály archívum
Kerekes Gábor: Fejmetszet 93.13, 1993 © Gera Mihály archívum
Vécsy Attila: Gyökér, 2001 © Gera Mihály archívum
Vécsy Attila: Gyökér, 2001 © Gera Mihály archívum
Schäffer Zsuzsa: Vízcseppek a hálón, 1996 © Gera Mihály archívum
Schäffer Zsuzsa: Vízcseppek a hálón, 1996 © Gera Mihály archívum
Fejér Ernő: Hamlet színpadkép II., 1989/1993 © Gera Mihály archívum
Fejér Ernő: Hamlet színpadkép II., 1989/1993 © Gera Mihály archívum
Berekméri Zoltán: Másnapos székek, 1957 © Gera Mihály archívum
Berekméri Zoltán: Másnapos székek, 1957 © Gera Mihály archívum
Vékás Magdolna: Részlet a Műfény sorozatból, 1995 © Gera Mihály archívum
Vékás Magdolna: Részlet a Műfény sorozatból, 1995 © Gera Mihály archívum
Balla Demeter: Elmúlás, 1992 © Gera Mihály archívum
Balla Demeter: Elmúlás, 1992 © Gera Mihály archívum
Miskolczi Emese: Vicsorgó (Önarcképek c. sorozatból), 2001 © Gera Mihály archívum
Miskolczi Emese: Vicsorgó (Önarcképek c. sorozatból), 2001 © Gera Mihály archívum
Gaál Zoltán: Részlet a Közterek sorozatból, 2002 © Gera Mihály archívum
Gaál Zoltán: Részlet a Közterek sorozatból, 2002 © Gera Mihály archívum
Tóth György: Emese, 1995 © Gera Mihály archívum
Tóth György: Emese, 1995 © Gera Mihály archívum

Gera Mihály (Budapest, 1931. október 26. – Budapest, 2014. május 7.)

Táncsics Mihály- (2009), MÚOSZ Aranytoll (2013) és Balogh Rudolf-díjas (2013) szakíró és szerkesztő, akinek a kortárs magyar fotográfiával foglalkozó írásai 1972-től jelentek meg. 1975 és 1989 között a Fotóművészet egyik szerkesztője. 1977-től szakíró tagja a Magyar Fotóművészek Szövetségének. 1989-től 1991-ig a Fotó című, havonta megjelenő szaklap felelős szerkesztője. 1985 és 1989 között a Fotóművészeti Galéria, 1982-től tíz éven át a Nagybaracskai Fotográfiai Alkotótelep művészeti vezetője. 1992 és 1997 között a Magyar Fotóművészek Szövetségének elnökeként, 2000 és 2003 között a Magyar Fotográfusok Háza művészeti vezetőjeként tevékenykedett. 1996-ban a Magyar Köztársasági Érdemrend kiskeresztjével tüntették ki. 1994 és 96 között a Pelikán Kiadó, 1997-től 2003-ig az Interart Stúdió Kft., 2004-től a Folpress Kiadó főszerkesztője volt. Közel két évtizeden át oktatta a fotósokat a Bálint György Újságíró Iskolában az általa megalkotott, „képolvasás” névre keresztelt tantárgyra. A szaktanfolyam mellett a fényképek megértését, elemzését, népszerűsítését szolgálták fotográfiai tárgyú rovatai a Magyar Szemlében (Kérek egy képet!), az Új Tükörben (Új Tükör-kép), az Európában (Európai pillanat), az IPM-ben, a Sine Morbóban. Képelemzéseinek utolsó fóruma a negyedévenként megjelenő Fotós Szem volt. 1990 után száznál több albumot szerkesztett, melyek közül feltétlenül kiemelendő a harminc kötetet megért, a magyar fotográfia „fehér foltjai”-nak a felszámolása érdekében indított Fényképtár sorozat.

 

Sajtómegjelenések

A fényképhez nem vezet tömegközlekedés (orszagut.com)