ENGLISH
Kezdőlap/ Kiállítások/ Határátlépések. A képek politikája

Határátlépések. A képek politikája

Megtekinthető: 2023. október 15. – 2024. január 14.
Hétfőn és ünnepnapokon zárva.

 

Bevezető
Oroszország Ukrajna elleni inváziójáig a területszerzést célzó agressziók csupán történelmi jelenségnek tűntek. A szuverén nemzetállamok világában a határok az állandósult helyzetet szimbolizálják. Olyan rögzített demarkációs vonalaknak tűnnek, amelyek kijelölik a fennhatóságok, a területek és a társadalmi rendszerek határait. A huszonegyedik század háborúi eddig az eszmékről és a befolyási övezetekről szóltak: bár a kábítószer elleni küzdelem és a terrorizmus elleni harc esetenként kormányok bukásához is vezetett, de nem a földszerzésről szólt. Az immateriális digitális világ is archaikussá és elavulttá teszi az annexiót. A Krím-félsziget 2014-es lerohanása és elfoglalása, valamint a 2022. február 24-i invázió újból felhívta az európai polgárok figyelmét arra, hogy a határok erőszakos megváltoztatása ma is politikai cél lehet.

Ha összehasonlítunk egy 1900-as években készült Európa-térképet egy maival, nehéz olyan határvonalakat találni, amelyek nem változtak meg az elmúlt 120 évben. Magyarország minden bizonnyal egyike azon országoknak, amelyek határvonalai a legradikálisabban alakultak át. Az ország története a földrajz és a történelem révén összefonódik Szlovákiával, Ausztriával, Szlovéniával, Horvátországgal, Szerbiával, Romániával és nem utolsósorban Ukrajnával. A Crossing Lines című kiállítás a határok és a határok kijelölésének megvizsgálásával történelmi, kulturális és a médiával összefüggő vonatkoztatási rendszereket tár fel. A témát fényképek segítségével tanulmányozza, különös tekintettel a fotók közlésének módjára és terjesztésre, valamint a mögöttes mechanizmusokra. Különös hangsúlyt kap a fényképeknek a hírcsatornákon és a közösségi médiában történő felhasználása.

A húsz, különböző országbeli művész 150 fotójából és videóinstallációjából álló kiállítás az ukrajnai háborút helyezi előtérbe. Milyen típusú képeket generálnak bizonyos üzenetek közlése céljából? Milyen folytonosságok és közös vonások érvényesülnek a társadalomban a képek értelmezésével kapcsolatban?

A bemutatott példák bizonyítják, hogy a fotográfia eszközét milyen mértékben használják fel politikai és kollektív nyilatkozatok létrehozására és támogatására. Ebben nem csak az Ukrajna elleni agresszív háború kitörése óta játszanak szerepet a képi tartalmak eltolódásával kapcsolatos kérdések: Valódiak-e a fényképek? Referenciaként hivatkozhatunk rájuk a világunkban? Retusáltak vagy teljesen manipuláltak-e? Ki a felelős mindezért, és ki próbálkozik ezzel bizonyos érdekek érvényesítése érdekében?

Kurátorok:
Kateryna Radchenko, az Odesa Photo Days Festival alapítója
Felix Hoffman művészettörténész, a FOTO ARSENAL WIEN és a FOTO WIEN művészeti vezetője

Művészek
Ariella Aïsha Azoulay, Adam Broomberg, Oliver Chanarin, Lisa Bukreyeva, Robert Capa, Maxim Dondyuk, fantastic little splash, Nazar Furyk, Vladyslav Krasnoshchok, Sasha Kurmaz, Annie Leibovitz, Herbert List, Evgeny Maloletka, Boris Mikhailov, Rafał Milach, Martin Parr, Daniil Revkovskiy, Andriy Rachinskiy, Elena Subach

Boris Mikhailov
Boris Mikhailov
Broomberg Chanarin Hoch
Broomberg Chanarin Hoch
Bukreyeva Lisa
Bukreyeva Lisa
Elena Subach
Elena Subach
Ukrainian emergency employees and volunteers carry an injured pregnant woman from a maternity hospital that was damaged by shelling in Mariupol, Ukraine, March 9, 2022. The woman and her baby died after Russia bombed the maternity hospital where she was meant to give birth. (AP Photo/Evgeniy Maloletka)
Ukrainian emergency employees and volunteers carry an injured pregnant woman from a maternity hospital that was damaged by shelling in Mariupol, Ukraine, March 9, 2022. The woman and her baby died after Russia bombed the maternity hospital where she was meant to give birth. (AP Photo/Evgeniy Maloletka)
Herbert List
Herbert List
Ukraine. Yalta. 1995., Martin Parr, Magnum Photos,
Ukraine. Yalta. 1995., Martin Parr, Magnum Photos,
UKRAINE. Yalta. Two gay guys meet in Gurzuf, near Yalta on the Black Sea. 1995., Martin Parr, Magnum Photos,
UKRAINE. Yalta. Two gay guys meet in Gurzuf, near Yalta on the Black Sea. 1995., Martin Parr, Magnum Photos,
UKRAINE. Gurzuf, Black Sea. A yachting party calls in for drinks., Martin Parr, Magnum Photos,
UKRAINE. Gurzuf, Black Sea. A yachting party calls in for drinks., Martin Parr, Magnum Photos,
Maxim Dondyuk
Maxim Dondyuk
Nazar Furyk
Nazar Furyk
Sky invasion, Rachinskiy Revkovskiy,
Sky invasion, Rachinskiy Revkovskiy,
Rafal Milach
Rafal Milach
USSR. Ukraine. Kyiv. Destroyed monastery on cliffs above Dnieper river., Robert Capa, Magnum Photos, 1947.
USSR. Ukraine. Kyiv. Destroyed monastery on cliffs above Dnieper river., Robert Capa, Magnum Photos,  1947.
UKRAINE. August, 1947. Woman gathering a bundle of hay on a collective farm., Robert Capa, Magnum Photos
UKRAINE. August, 1947. Woman gathering a bundle of hay on a collective farm., Robert Capa, Magnum Photos
UKRAINE. August, 1947. Woman gathering a bundle of hay on a collective farm., Robert Capa, Magnum Photos
UKRAINE. August, 1947. Woman gathering a bundle of hay on a collective farm., Robert Capa, Magnum Photos
Sasha Kurmaz
Sasha Kurmaz
Vladyslav Krasnoshchok
Vladyslav Krasnoshchok