ENGLISH
Kezdőlap/ Kiállítások/ Sopronyi Gyula: Lebegő nézőpont

Sopronyi Gyula: Lebegő nézőpont

A Capa Központ szakmai együttműködésével nyílt meg szeptember 30-án Sopronyi Gyula Lebegő nézőpont című tárlata a FotoIstanbul Fesztivál keretében. Sopronyi Gyula Balogh Rudolf-díjas fotográfus – André Kertész alkotói ösztöndíjasként Párizsban készített – fotósorozatát 2015 tavaszán a Capa Központban láthatta először a magyar közönség.

A fotográfus, Sopronyi Gyula nézőpontját keressük. Figyeljük a képeket és egyszerre próbálunk belehelyezkedni a pozícióba és a szituációba. A képkivágások elég szűkek, azonban mégis elég tágak ahhoz, hogy láttassák, látni engedjék a helyzetet és a környezetet. Lebegő nézőpont.

Roland Barthes (Roland Barthes: Világoskamra, Európa Könyvkiadó, Budapest, 1985.) a fotográfiák általános érdeklődéssel történő nézegetését „studiumnak” nevezi. „Nem tanulást, tanulmányozást jelent, legalábbis nem elsősorban azt, hanem valamire figyelést, valaki iránti hajlandóságot, egyfajta általános érdeklődést, amely buzgó, de nem különösebben heves.”. Van azonban egy olyan dolog, amely megtöri az ilyen típusú vizsgálódást, s ez a „punctum”. „Egy fénykép punctum-a az a véletlen valami, ami rögtön belém szúr („qui me point”), (ami meggyötör, megsebez)”. Amíg Sopronyi absztrakt fotósorozatát „csupán” azzal az általános érdeklődéssel nézzük, hogy belehelyezkedjünk a fotográfus helyzetébe (a párizsi Pont des Arts hídon), megkeressük a nézőpontját (lefelé néz) és hogy kitaláljuk, hogy mit figyel (az uszályokat) – addig csak studiumot végzünk. A punctum megtalálása itt figyelmet kíván. A képek punctuma mindenkinek más lehet: legyen az a hajók rakománya – a sóder közé fonódott kék ruhadarab, egy kiskutya a ruháskosárban, egy szépen megterített asztal, az építkezési törmelék, vagy a hajóponyván áthúzódó zsinórok kuszasága. És punctum lehet a hullámok fodrozódása, a folyó kékjének, zöldjének végtelen árnyalatai, amelyből nemcsak a kép készítésének körülményeire, az időjárásra következtethetünk, de a hangulatot befolyásoló tényezőként is jelentősek.

Az egyes képi elemektől és részletektől eltávolodva azonban fontossá válik mind azok ütköztetett, ellenpontozó viszonya: a víz a rajta úszó, haladó hajókkal; az uszályok a bennük, rajtuk hordott rakományaikkal; a mozgás, a fotográfus mozdulatlanságával, mind pedig a sorozat egyes képeinek egymáshoz való kapcsolódása.

 – Gellér Judit

Fotó: Sopronyi Gyula: Callsign FM3493, 2014.

 

Fotó: Sopronyi Gyula: Callsign FM4601

 

Fotó: Sopronyi Gyula: Callsign FM4170

 

A kiállítás helyszíne:
FotoIstanbul Fesztivál
Beşiktaş – Çarşı, Isztambul, Törökország

A kiállítás ingyenesen megtekinthető:
2017. szeptember 30. – október 22.

További információ:
http://www.fotoistanbul.org
http://www.isztambul.balassiintezet.hu