Les Rencontres d’Arles – 2015
Virágvölgyi István, a Capa Központ szakmai igazgatója és Gellér Judit, a központ művészeti munkatársa is részt vett a nemzetközi fotográfiai fesztiválok egyik legismertebb rendezvényén, a Les Rencontres d'Arles-on.
A Les Rencontres d’Arles a nemzetközi fotográfiai fesztiválok egyik legismertebb rendezvénye és egyben a világ leghosszabb ideig nyitva tartó fotófesztiválja. A 2015-ben rendezett fesztivál július 6. és szeptember 20. között várja több mint százezer látogatóját a világ minden tájáról.
Az idei évben a korábbi fesztiválszervező, Francois Hebel helyét Sam Stourdzé (korábban a Lausanne-i Musée de l’Elysée (Svájc) igazgatója) vette át, ezért az elmúlt évekhez képest új koncepció mentén szerveződtek a kiállítások és programok. Stourdzé szerint izgalmasabb a rendezvény, ha nem egy központi témára épül, hanem több nézőpont és diszciplína is teret kap a fesztiválon, ezért az idei év a Resonances: La photographie en dialogue (Összecsengések: fotográfia dialógusban) mentén, mind a kiállítások, mind a kísérőprogramok a fotográfiának a más művészeti ágakhoz (konkrétan a zenéhez, az építészethez és a filmhez) való viszonyát vizsgálta. A hivatalos programon több mint 50, az ingyenesen látogatható off-fesztiválon több mint 80 kiállítás és számos kísérőprogram közül lehet válogatni.

A nemzetközi tendenciáknak megfelelően a fesztiválon nagyobb hangsúlyt kapott a fotókönyv (photobook) szekció is, melyhez a Cosmos-Arles Books 700 négyzetméternyi kiállítóteret biztosított a standoknak. A szekció kurátorai Sebastian Hau könyvkiadó és Olivier Cablat fotográfus, az 50 legnagyobb nemzetközi kiadó mellett a szerzői kiadással és kézi készítésű könyvekkel foglalkozó kis kiadók, iskolák, kiállítási intézményeknek is bemutatkozási lehetőséget biztosítottak, illetve szintén ebben a szekcióban láthatóak a különböző fotókönyv-pályázatok döntőseinek és díjazottjainak a munkái is.
A történeti kiállítások közül leginkább Walker Evans és Stephen Shore nagyszabású retrospektív kiállításai adtak lehetőséget az életművek újraolvasására, de új kontextust nyertek Henri-Cartier Bresson 1984-ben és Martin Parr 2014-ben Párizsban készített képei is, amiket párban mutattak be a Maison Européenne de la Photographie (MEP) gyűjteményes kiállításán.
Az építészeti szál fontosabb tárlatai között Robert Venturi és Denise Scott Brown archívumára épülő Las Vegas Studio című kiállítás, illetve Toon Michiels neonfényeket vizsgáló munkái kevésbé voltak érdekesek, mint például Markus Brunetti Facades című európai templomokat bemutató, hatalmas méretű fényképei. A zenei vonal kiemelkedő tárlata a Total Records, a huszadik század végének egyik legérdekesebb intermediális médiumát, a bakelit lemezborítót helyezte fókuszba.
A fotótörténeti áttekintésként is olvasható kiállításon a legismertebb – főként underground vonalon induló, s később híressé váló jazzt, rockot, kísérleti elektronikát stb. játszó – zenekarok legismertebb borítófotói és több esetben, azok eredeti, képkivágás nélkül verziói is láthatók. A filmművészethez kapcsolódó fotókiállítások kiemelkedő tárlatai közé Sandro Miller, John Malkovich filmjeihez kapcsolódó projektje és Paul Ronald Fellini legendás 8 ½ -jéhez készített – eddig be nem mutatott – színes képeiből bemutatott kiállítás tartozik.
Ahogy a legtöbb művészeti fesztiválnak, úgy az Arles-i nak is fontos részét képezi az újonnan felfedezett projekteknek, illetve a feltörekvő, fiatal alkotók munkáinak a bemutatása is. Az idei év díjazottjainak munkáit a zsűri tagjai – a Lodz Art Center művészeti menedzsere, Krzysztof Candrowicz ajánlásával: Anna Orlowska és a Shilo Group; a londoni QUAD igazgatója, Louise Clements ajánlásával Lisa Barnard és Robert Zhao Renhui; Fannie Escoulen kurátor ajánlásával Pauline Fargue és Julian Baron; Claire Jacquet kurátor ajánlásával Delphine Chanet és Omar Victor Diop; illetve Francsco Zanot kritikus, oktató ajánlásával Paola Pasquaretta és a The Cool Couple – elegáns éjszakai vetítésen mutatták be a szakmai napokon.
Mindemellett érdemes lesz figyelni a svéd fotográfus, JH Engström sorozatait, fotókönyveit is, hiszen a Tout va bien (Minden rendben van) című sorozatával ő lett a Leica Oskar Barnack Award díjazottja. A letisztult és egységes fotográfiai eszközöket használó különböző kortárs fotósorozatok között felüdítő az a merészség, amellyel az alkotó összeállította a különböző helyzetekben és különböző technikákkal készült képekből álló, egyszerre személyes és társadalomkritikus projektet.
Bár a legfontosabb rendezvények, mint például a Nuit de l’Année éjszakai vetítései, utcazenei és színházi programjai az első hét szakmai napjain már lezajlottak, a dél-franciaországi fesztivál még további két hónapig várja kiállításaival és szakmai programjaival a fotográfia és határterületei iránt érdeklődőket.
Szerző: Gellér Judit
Gellér Judit fesztiválról szóló szakmai beszámolója az artportal.hu oldalon érhető el.