Posztigazság és pszeudotudomány – Zeitgeist kiállítás
A Parallel Intersection Budapest 2019 kiállításon a PARALLEL projekt tavalyi, második ciklusban résztvevő fotográfusok munkái négy nagyobb egységbe rendezve láthatóak a Capa Központ Zeitgeist című kiállításán.
A kiállításon résztvevő, fiatal kortárs alkotók a fotográfia eszköztárának széleskörű felhasználásával, különféle technikák és új médiumok együttes alkalmazásával hozták létre munkáikat. Műveikkel korunk, környezetünk aktuális kérdéseivel, problémáival, különböző generációs érdeklődési köröket érintő témákkal foglalkoznak. A kurátori koncepció szerint a Zeitgeist című kiállításon a munkák tematikus felosztásban jelennek meg: a posztigazság, az antropocén, a misztikum és az identitás témakörei alá rendezve. A bemutatott művek összességéből kiolvashatóvá válik az a korszellem, amely irányt ad a huszonegyedik század első negyedében élő emberek gondolkodásának, vágyainak és törekvéseinek. (Gellér Judit és Mucsi Emese kurátorok)
POSZTIGAZSÁG ÉS PSZEUDOTUDOMÁNY





Brit tudósok 2016-ban a posztigazság fogalmát választották az év szavának. Az Oxford szótár szerkesztői definíciója szerint a szó egy „olyan helyzetet leíró jelző, mikor a tárgyilagos tények kevésbé hatnak a közvéleményre, mint az érzelmeken, személyes hiten alapuló érvek”. Ez a globálisan jelenlévő és érzékelhető fogalom és jelenség ihlette a – szó által jelzett – terembe kerülő munkák kiválasztását.
A bemutatott munkák esetében az alkotók nem csupán a fotográfia dokumentáló funkcióját és hitelességének kérdéseit feszegetik, de a befogadók hiszékenységét is próbára teszik. A teremben látható alkotások közül több a társadalmat érintő globális és lokális politikai döntésekkel foglalkozik, legyen szó akár a globális klímaváltozást szabályozó elvekről (Diogo Bento), a közterületeken elszaporodó kártékony állatokról (Dániel Szalai) vagy épp a gyógyszeripar csodákat ígérő termékeiről (Marie Lukasiewicz). A tudományos eredmények, a történelmi-kulturális tények és mítoszok kérdőre vonása (José Alves) mellett van olyan alkotó, aki maga hozza létre a tudomány és az áltudomány határán lévő műveit (Dries Lips).
Miközben egyes művek alapos kutatómunkát követően, a kutatási eredmények felhasználásával készültek, addig mások épp a kísérletezési folyamat révén láttak napvilágot. Az alkotók egyszerre komolyan és humorosan, játékosan, mégis reflektáltan mutatják be választott témáikat a fotográfia eszköztárának széleskörű használatával. (Gellér Judit kurátor)
Alkotók: Dániel Szalai (HU), Diogo Bento (PT), Dries Lips (BE), José Alves (PT), Marie Lukasiewicz (FR)